Nieuws

De Interactie-Academie zit nooit stil, dus er is altijd nieuws!

Verhalen rijgen aan een kralenketting

Tijdens een reis door Borneo raakte Sabine Vermeire gefascineerd door de prachtige kralenkettingen, kralenmaskers en andere voorwerpen die de verschillende Iban bevolking in Sarawak maken. Zij zag hoe kralen of kralencombinaties ervaringen, ingrijpende gebeurtenissen, bepaalde kennis en vaardigheden symboliseren. Een nieuwe wereld ging voor haar open. In diezelfde periode ontmoette zij Sara Portnoy, die een workshop gaf waarbij ze het kralenproject ‘Beads of life’ voorstelde.

Sara werkt in een Londens ziekenhuis met kinderen, jongeren en families die te maken hebben met ingrijpende ziektes. Met het team zocht ze hoe je uitdrukking geeft aan ingrijpende, soms traumatische ervaringen en samen betekenisvolle momenten kan documenteren in kralen en kralenkettingen.

Het werd een hartelijke, inspirerende uitwisseling die tot op heden doorloopt en op 24 april 2019 uitmondt in een studiedag.

Kinderen, jongeren en ook volwassenen worden aangemoedigd om een veelheid aan verhalen te vertellen in plaats van vastgezet te worden in één verhaal van trauma of verlies en deze rijkdom aan verhalen in kralen onder te brengen.

Wil je graag kennis maken met deze benadering en de werkwijze in de vingers krijgen? Aarzel niet om je aan te melden voor de studiedag 'Beads of Life' - Working with people whose life is dominated by illness or traumatic experiences.

Systemisch werken - Een relationeel kompas voor hulpverleners

Anke Savenije, Justine van Lawick, Ellen Reijmers

 

Dit boek is een kompas voor alle hulpverleners die systemischer zouden willen werken of handvatten willen in hun werk met gezinnen, familieleden, partners, ouders, volwassenen en kinderen, al dan niet met individuele pathologie en soms met gecompliceerde netwerken eromheen.
Er wordt in beschreven wat het theoretisch kader is van systemisch werken: de ‘systemische bril’ en wat dit kader inhoudt in de praktijk. Het is sterk praktijkgericht, met vele voorbeelden en met een selectie uit het (grote) aantal technieken dat gebruikt kan worden. Bij het boek hoort een online leeromgeving met illustraties, aanvullende literatuur, ondersteunend materiaal en oefeningen.

What's the problem? Children / adults turn problems inside out

Sabine Vermeire, Willem Beckers, Kris Decraemer, Mieke Faes

 

This beautiful book tells stories of children's and adult's relationships with problems and how externalising the problems enables these relationships to be revised. It is heartfelt and moving and at times even fun! The striking pictures bring the personification of these problems alive and help to show that this work is not just about words but about physical creativity too. When we read this book, we think how useful it will be to a whole range of professionals in their work - social workers, educationalists, therapists, psychologists, mental health nurses, in fact anyone who works with people and the problems that beset them. And it will be an addition to almost any waiting room. We at INT are so proud to be helping bring this book to an English readership for the fist time.

 

Hugh Fox, Amanda Redstone and Mark Hayward, Directors of The Institute of Narrative Therapy